Parvi olohuoneeseen - onnistuuko?
Tarja Kokkola
2005-02-19 20:58:16 UTC
Ollaan tässä mietitty meidän vanhempien nukkumapaikan siirtämistä
olohuoneeseen rakennettavalle parvelle. Huonekorkeus on se normaali
250 cm. Jos parven tukirakenne ja patja vie 25 cm korkeudesta, miten
jäljelle jäävä 225 cm kannattaisi jakaa alle jäävän tilan ja nukkujien
käytössä olevan tilan välillä? Tuntuu että parven yläpuolelle pitäisi
jäädä ainakin 80 cm, mutta pystyykö alle jäävään 145 cm korkeaan
tilaan sijoittamaan esim. tietokonepöydän niin että sitä pystyy koko
perhe mukavasti käyttämään?

Kokemuksia? Ehdotuksia? Kuvia? Kiitos kommenteista jo etukäteen!

-Tarja
P3 Qla
2005-02-20 14:51:31 UTC
Post by Tarja Kokkola
[...]
Siellä katon rajassa on sitten varsinkin kesän lämpimillä kovasti
lämmintä....
Vesa Helanti
2005-02-20 18:02:58 UTC
Post by Tarja Kokkola
[...]
Itse sovittelin ATK-pistettä noin 150 senttiä korkeaan tilaan ja harkinnan
jälkeen jätin tekemättä. Pituutta 189, jos minulle työtuoli olisi
konttorityyppinen ja ergonomisesti säädetty, pää olisi aika lähellä kattoa.
Olisi ahdas olo. Jälkikasvu ehkä olisi pärjännyt paremmin, mutta se ei
riittänyt. Tilasta tuli romukomero, tarpeen sekin.
Vesa Helanti
jouko
2005-03-06 08:56:05 UTC
Post by Vesa Helanti
[...]
Onko sinulla joku fobia...? :=)> Pituutta on samanverran kuin sinullakin
ja minulla on työhuone (rojuhuone, sanoo emäntä) tyttären entisessä
huoneessa. Parven alla on juuri tuo 150cm ja hyvi sinne sopii, emäntä
kävelemään ja minä tuolin kanssa. Ainoa, että seinäpintaa on rajoitetusti.

jouko
....ja sitten jos vastaat maililla, korjaa osoitteen etunimi....
Tarja Kokkola
2005-02-20 19:07:55 UTC
Post by Tarja Kokkola
[...]
Lisäyksenä vielä tähän viestiini, että toivoisin alakerrassa olevan
olohuoneen katonrajassa olevankuitenkin viileämpi nukkua kuin
yläkerran makuuhuoneessa... Siellä on kesähelteellä todella tuskaisaa
(asutaan rivitalossa, jossa musta peltikatto).

-Tarja
Kari Leminen
2005-02-24 16:02:59 UTC
Post by Tarja Kokkola
[...]
Mulla oli parvi 270cm korkeassa huoneessa enkä siinäkään ollut oikein tilaa.
Ei alla eikä päällä. Purinkin sen sitten pois.
Lapsille parvi on ihan huippu, leikkimiseen ja muutenkin.

-Kapa
OKN
2005-02-24 18:59:56 UTC
Post by Tarja Kokkola
Kokemuksia? Ehdotuksia? Kuvia? Kiitos kommenteista jo etukäteen!
Mulla oli yksiössä (normi kerrostalon huonekorkeus) tuplaparvi, jonka alla
työskentelytila. Yläpuolella tilaa oli ehkä just sen 70 senttiä, mikä on
kyllä liian vähän mihinkään muuhun kuin nukkumiseen ja perinteisiin
petipuuhiin. Petaaminen oli helvettiä, mistä syystä jätinkin sen tyystin
pois ohjelmasta. Alla oleva työskentelytila toimi kyllä paljon paremmin,
itse asiassa loistavasti koska parven alle saa (ja on pakko) laittaa seiniä
reunustamaan hyllyjä, jos nyt jotain materiaalia työskennellessää tarvitsee.
Sieltä kun ei ihan joka lapun takia viitsinyt könytä pois. En ole missään
(edes tiiviissä avokonttorissa) päässyt samaan tilankäytön tehokkuuteen,
koko yritys ja kaikki sen pyörittämiseen ja itse töiden tekemiseen liittyvä
oli sen tuplaparven alla.

Mutta tosiasia on, että joko nukkumistila tai alla oleva työskentelytila
kärsivät, laittaa sen parven mille korkeudelle tahansa. Tai sitten
pahimmassa tapauksessa molemmat puolet ovat huonoja tarkoitukseensa.

Jos nyt nykyään tekisin parven, laittaisin enemmän tilaa yläosaan ja
vähemmän alle.

Olli
Jouni Saari
2005-02-25 09:22:30 UTC
Post by OKN
Jos nyt nykyään tekisin parven, laittaisin enemmän tilaa yläosaan ja
vähemmän alle.
Tekeeköhän kukaan parvea, jossa olisi nostomekanismi. Siis kiinnikkeet,
joiden päällä se on nukkumisasennossa esim 140 cm korkeudessa ja nostetaan
sitten päiväksi lähes kiinni kattoon. Silloin alempi korkeus määräytyisi
halutun hyllykorkeuden tai alla olevan sohvan selkänojan mukaan ja ylempi
patjan paksuuden ja vuodevaatteiden "hengitysraon" mukaan.. Siis esim 5cm
väliä kattoon riittää hyvin, että vuodevaatteet tuulettuu päivällä..

Ei olisi hirveän vaikea väsätä moista, kiskot tai ohjaustangot,
kevennysjouset tai vastapainot ja rissat. Todennäköisesti tarvitaan sitten
katon rajaan ja lattiaan ylimääräiset tuet, että systeemi on tukeva.
Soili
2005-02-27 16:14:01 UTC
Post by Jouni Saari
Post by OKN
[...]
Hmm, jos nyt mekanismeista puhutaan, niin olen aina ihmetellyt, miksei
kukaan ole yrittänyt lanseerata Murphy Bed-tyyppistä ratkaisua
Pohjoismaihin:
http://murphywallbeds.com/welcome.html

Tuollainenhan kävisi todella hyvin pääkaupunkiseudulla tyypillisiin 25
m2 yksiöihin. Parvissa taas on se ongelma, että ne pölyyntyvät ja ovat
lähes aina aika tunkkaisia.

t. Soili