Ulkoterassin laatoitus
Jouko Holopainen
2012-07-07 07:07:22 UTC
Mulla on takapihalla matonpuistelutelineen alla betoni, n. 30v vnaha.
Ihan ehyt ja muuten toimiva, mutta kerää sammalta "ahkerasti".

Nyt olen päättänyt laatottaa sen. Sammaleet on poistettu myrkyin ja
painepesurein, että ne eivät ole enää ongelma.

Kysymys: mitä muuta kannattaa tehdä? Laastilla suoraan kiinni, sen
kummemmitta pohjusteluita? Betonin pienen epätasaisuuden poisto, onko
tarpeen? (jokunen kolo tulee korjattua, mutta niitä on vain pari).

Jossain on kerrottu, että vanha betoni kannattaisi päällystää uudella
betonilla ohuesti, onko tämä hyödyllistä lainkaan, vai irtoaako ohut
kerros uutta betonia pois?

Parvekkeen laatoitusohjeessa puhutaan primeristä ja vedeneristeestä,
tämä kuulostaa maahan laitetun betonin tapauksessa huonolta idealta -
haluan että vesi menee betonista läpi ennen kuin jää laatan alle ja
jäätyessään poksauttaa laatan irti. Niin paljon kallistusta on
mahdotonta tehdä, että räntä siitä pois lähtisi.
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
Simo
2012-07-07 17:13:18 UTC
Post by Jouko Holopainen
Kysymys: mitä muuta kannattaa tehdä? Laastilla suoraan kiinni, sen
kummemmitta pohjusteluita?
Muistaakseni sinun nimimerkkisi taisi oli se ns. känisijä. Ensin kyselee
ja sitten alkaa annetuista ehdotuksista ja neuvoista aggressiivisesti
känistä...
Post by Jouko Holopainen
Jossain on kerrottu, että vanha betoni kannattaisi päällystää uudella
Missä jossain? Onhan nuo ihan selkeät valmistajan antamat asennusohjeet
ulkolaatoitukselle olemassa. http://www.pukkila.com/ohjeet/ulkolaatoitus.pdf

Tee tuon mukaan niin mene lähelle oikein.

Mutta jospa se alla oleva betongisi onkin kuivaa tai maan hapattamaa
heikkoa sementtipöperöä. Semmoista johon helpolla painaa vaikka
ruuvimeisseliä pari milliä pinnasta sisään? Niin voi se olla aika
haperoa pohjaa eikä pienemmät laatat pidemmän päälle pysy vaan halkeaa
tai alkaa keikkua.

Yksi vaihtoehto on pesubetonilaatat, jolla saa laatoituksen tyyppistä
siistiä jälkeä ulkotiloihin. Tällainen n. 4-5 cm vahva laatta pysyy ja
kestää huonommankin pohjan päällä ja kestää rännässä ja pakkasissa.
http://www.kivikopla.fi/pages/pesubetonilaatta.htm

Tein 12 v sitten kevytsoraharkoista portaat ja niiden päälle
tuollaisilla laatoitus. Laastilla pesubetonilaatat kiinni, ja laattojen
välit saumataan normaalisti.

Tuli todella siistit betoniportaat. Jo tosiaan 12 vuotta ovat kestäneet,
ja pinnastansa ovat kuin uudet.

Simo
Jouko Holopainen
2012-07-07 17:38:00 UTC
Post by Simo
Post by Jouko Holopainen
Jossain on kerrottu, että vanha betoni kannattaisi päällystää uudella
Missä jossain?
Eräässä väärinkäsityksessä(ni) ... eli siis ei missään.
Post by Simo
http://www.pukkila.com/ohjeet/ulkolaatoitus.pdf
Tee tuon mukaan niin mene lähelle oikein.
Kokeillaan.
Post by Simo
Mutta jospa se alla oleva betongisi onkin kuivaa tai maan hapattamaa
heikkoa sementtipöperöä.
Pelkään, että enemmänkin liian märkää. Etenkin jos ne sateet osuu päälle.
Post by Simo
Semmoista johon helpolla painaa vaikka
ruuvimeisseliä pari milliä pinnasta sisään?
Ei onneksi.
Post by Simo
Tein 12 v sitten kevytsoraharkoista portaat ja niiden päälle
tuollaisilla laatoitus. Laastilla pesubetonilaatat kiinni, ja laattojen
välit saumataan normaalisti.
Onneksi mulla ei ole portaita ja vain yksi pieni korotus.
--
@jhol

www.iki.fi/jhol
Masa
2012-07-08 06:59:31 UTC
Post by Jouko Holopainen
[...]
Noin vanhassa ei enää tarvitse hioa hilsettä pinnasta. Jos ei ole öljy- tai
rasvaläikkiä niin suoraan betonin päälle. Mutta kiinnitys- ja saumauslaastin
tulee olla ulkokäyttöön tarkoitettuja. Itse hain noin neljä vuotta sitten
Laitista ulkokuistin laatat ja kiinnitystarpeet ja sain neuvot kaupan
päälle. Hyvin on pysynyt ainakin tähän asti.

Masa